Back in shape

Sommerferien er ovre. Den gamle hverdagsrytme skal findes igen og ”back to school” fokus spreder sig i de danske hjem.

Er du én af dem, der er blevet en anelse slap under ferien og trænger til at svede et par kilo væk, så få her inspiration til, hvordan du kommer op af sofaen og ”back in shape”.

Drop de dårlige undskyldninger
Det er ikke nemt at komme i gang med at motionere, selvom man tidligere har været ok kørende, kan selv en lille ferie – slå én ud af kurs.

Undskyldningerne kan være store. Ikke tid, ikke penge, kan ikke få sportstøj i min størrelse osv. Osv. Drop de dårlige undskyldninger, accepterer det niveau du er på nu og start så ellers i det små.

Der er stor forskel på at være i form og det at motionerer. Det at komme i god form tager lang tid og kræver ofte en hel livsstilsændring, men alle kan motionere.

30 minutter om dagen
Jf. den danske sundhedsstyrelse bør en voksen mand være fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter.

I en presset børnefamille med 2 fuldtidsjobs kan 30 minutters daglig motion virke total uoverskueligt. Men det er alt sammen et spørgsmål, om at tænke anderledes og indføre nye vaner i hverdagen.

⎫ Drop bilen og cykel på arbejde. Start måske med at love dig selv, at du vil cykle på arbejdet 2 gange om ugen. Alt er bedre end ingenting.

⎫ Følg børnene i skole eller i børnehave på gåben. Det vil ikke kun være sundt for dig, men også for dine børn og derudover kan I også få hyggesnakket lidt, hvilket man desværre ofte glemmer, når hverdagen ruller.

⎫ Når du nu alligevel skal bruge en lørdag formiddag på grøntsværen, fordi junior skal spille fodbold, så tag løbetøjet på og løb en tur imens. Det er altid et godt signal at sende til ens børn, at mor og far også motionerer.

⎫ Lave ”walk and talk” møder på arbejdet. Foreslå chefen, at næste møde – tager I over en gåtur. Han vil kun have dyb respekt, for at du siger, at du gerne vil bevæge dig.

⎫ Dyrk motion i weekenden sammen med familien. Det kan være en tur i svømmehallen, gåtur i skoven, eller hjælp hinanden med at male stakittet eller klippe hækken.

Beklædning
Selvom du udelukkende bruger tøj til store mænd og befinder dig i kategorien plus size, så er det langt fra undskyldning nok til ikke at dyrke motion. Har man et par løse shorts og en behagelig T-shirt, er det et fint udgangspunkt at bruge som løbetøj.

Ønsker man at gå all-in og ikke vil gå ned på udstyret, findes der brands, der har specialiseret sig i at lave tøj i store størrelser til mænd, der ønsker at dyrke sport. Blot søg på nettet og du vil hurtigt kunne finde, hvad du mangler.

Start med det sjove
Start der hvor du synes det er sjovt eller hyggeligt. Involverer din familie, nabo eller kammerat. Vær ikke for overambitiøs. Det vigtigste er, at komme op fra sofaen, bryde de gamle vaner og komme i gang.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (No Ratings Yet)
Loading...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.