Den Rigtige Måde at Tilgå Udlicitering af Opgaver

De fleste virksomheder lærer på et eller andet tidspunkt i deres levetid, at det ikke kan betale sig, at ville gøre alting selv. En virksomhed er sundest, hvis den kan fokusere på sine unikke styrker, og så lade resten blive håndteret af andre, der er specielt gode til de ting. Nogle kalder det outsourcing, nogle kalder det udlicitering af opgaver, og andre omtaler det som at de ”ansætter” en virksomhed til at løse en opgave for dem. Den sidste tilgang er faktisk noget nær den bedste.

Måden hvorpå man omtaler og betragter den eller de virksomheder, som udfører arbejde for én, er nemlig grundlæggende for hvor effektivt samarbejdet bliver. Man vil altid møde både medgang og modgang når man driver en virksomhed, og når tingene kommer under pres, er det vigtigt at man har den rigtige tilgang til tingene. Hvis man ikke har integreret de virksomheder man arbejder sammen med, så risikerer man, at tænke på den forkerte måde og handle på en måde, der ikke er optimal for virksomheden.

Hvis du hyrer et digitalt marketingbureau for eksempel, så kan det være fristende bare at tænke på dem som nogle der sælger et produkt. Du betaler dem et bestem beløb, og til gengæld for det får du mere trafik på din webshop eller en bedre placering i Google. En simpel transaktion, hvor goder skifter hænder. Fuldstændigt som at købe en liter mælk i supermarkedet.

Men det er ikke et specielt stærkt forhold. Der lægges ikke op til dialog, og I får ikke mest muligt ud af hinanden. Hvis du gjorde dig til venner med kassedamen i supermarkedet så ville hun være bedre i stand til at rådgive dig omkring butikkens indhold og tilbud. Er du ikke venner med hende, så scanner hun bare din mælk, tager imod pengene, og så er transaktionen slut.

Måske er det begrænset, hvad du ville få ud af, at blive venner med kassedamen. Men at blive venner med et firma du arbejder sammen med er uvurderligt. Der er endda marketing bureauer som Web2Media der nægter at være en simpel mælkesælger: når du arbejder sammen med dem, så er det et partnerskab. De ønsker at forstå dine behov som kunde, og arbejde sammen med dig for at kunne støtte dig på lige præcis den måde, der giver mest mening. Det indbydes til dialog og en forståelse af hinanden.

Både i de gode tide og de hårde tider har man altså pludseligt en forstående samarbejdspartner, som man kan have en åben dialog med, og producere fantastiske resultater. Hold op med at tænke på dem, du udliciterer opgaver til, som sælgere af produkter. Det er bedre at tænke op, og tale om, dem som var de ansatte eller partnere i din virksomhed.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (No Ratings Yet)
Loading...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *