Derfor har Bilen et Ansvar for Passagerernes Sikkerhed

Uanset om man er for eller imod det frie marked, så er én ting ikke til diskussion: hvis man beder markedet om at løse et problem, så kommer det hurtigt og effektivt med en løsning. Det ser vi meget af i bil-industrien. Bilproducenterne har en interesse i at sælge biler, og den nemmeste måde at sælge en bil på, er ved at lytte til hvad kunderne efterspørger, og så finde en måde at tilbyde det på.

De første biler der nogensinde blev lavet var grimme, de udskilte ildelugtende gasser, de kunne ikke kørte særligt langt, og de havde svært ved at konkurrere med hastigheden på en hest. Folk var stadig vilde med opfindelsen, fordi den løste nogle reelle problemer, så til at starte med var disse negativer ikke noget, der afholdt folk fra at købe en bil.

Havde der kun eksisteret en enkelt bilproducent, der formåede at opretholde et monopol, så var biler nok aldrig kommet videre. Hvorfor innovere, når du allerede har det bedste produkt på markedet, fordi det er det eneste der findes? Heldigvis var det ikke tilfældet, og der var derfor stor og sund konkurrence på markedet for biler. Det førte til en masse innovation, som i høj grad har været drevet af, hvad folk godt kunne lide ved biler, og hvad de ikke kunne lide ved biler.

Så producenterne begyndte at konkurrere på bilens design: der var mere salg i en flot bil end i en, der var grim. Producenter der formåede at mindske eller fjerne lugtgenerne havde et produkt, som kunderne hellere ville have. Der er blevet konkurreret på mange af disse faktorer igennem tiden, og biler er i dag både benzinøkonomiske og hurtige. Markedet har virkeligt formået at løse de problemer, som kunderne eksplicit spørger efter.

Problemet er dog, at vi mennesker ikke er helt ufejlbarlige. Vi har nogle blinde vinkler, når det kommer til hvad der ville være godt for os. Vi kan nemt se fordelene i en bil der er lækker og hurtig. Men hvad med sikkerheden? De færreste har lyst til at forestille sig, at der sker ulykker, så vi tænker sjældent i den retning. Det betyder at vi ikke får råbt højt nok om vores krav til sikkerhed til, at markedet lytter, og optimerer sig frem til ekstra sikre biler.

Men bare fordi sikkerhed ikke sælger sig selv, så betyder det ikke, at bilproducenterne ikke har et ansvar på det område. Som producent af biler kan man nemlig gøre meget mere, end blot at lytte: man kan innovere og informere på samme tid. Det ser vi blandt andet med Renault Clio, der har valgt at satse stort på sikkerheden. Renault har sørget for, at alle Renault Clio de sender på markedet har skiltegenkendelse og et aktivt nødbremsesystem. Det er ikke funktioner som den generelle kunde nogensinde overvejer at de mangler: så det er aldrig blevet direkte efterspurgt. Men Renault valgte at gøre det ansvarlige alligevel, og så blot informere kunderne om hvordan disse teknologier gør en enorm forskel for sikkerheden. Det må siges at have virket: folk kan let forstå værdien i, at en bil selv kan genkende skilte, og automatisk kan foretage nødopkald hvis der sker en ulykke, og nu hvor de har fået øjnene op for at det kan lade sig gøre, så bliver det en naturlig del af deres krav og forventninger.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (No Ratings Yet)
Loading...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *