Sådan Motionerer du Uden at Tænke over Det

De fleste af os, ville nok have godt af, at motionere noget mere i vores hverdag. Det er ikke fordi vi ikke ved, at det er sundt, at vi ikke gør det. Typisk handler det bare om, at vi ikke kan finde tiden eller energien til at få gjort noget ved det. Alle har en eller anden rutine i deres liv, og den tjener os typisk ganske godt. Det er vores daglige rutine der gør, at vi møder op på arbejde til tiden, og generelt får klaret de fleste mål, vi sætter os for. Det føles derfor ganske risikabelt, at lave om på vores rutine. Selv når der er tydelige mangler i vores planlagte rutine, kan det godt virke farligt, at lave om på noget. Hvad hvis nogle af de positive effekter af din nuværende rutine forsvinder? Er det virkeligt værd, at dyrke mere motion, hvis det øger risikoen for at vi møder forsinkede op på job, og risikerer en fyring?

Typisk er denne frygt dog slet ikke rationel. Du behøver nemlig ikke at vende op og ned på din rutine fra den ene dag til den anden. Det er langt bedre at prøve en enkelt ny ting, og se om den virker. På den måde har man tid til at vænne sig til den nye aktivitet, og risikerer ikke at miste alle de andre ting, som ens eksisterende rutine gør for én. Tag ét skridt ad gangen, og så behøver du ikke at frygte forandringer.

Det får os dog ikke udenom problemet med, at nye rutiner kræver tid og energi. Her er det primære problem igen, at folk får ”all in” på den nye forandring. Hvor mange mennesker beslutter sig hvert nytår for, at de nu vil til at træne 3 timer i Fitness centeret hver dag? Eller noget andet overdrevent i den stil? Der er en grund til, at de fleste nytårsforsæt fejler. Det er okay at være ambitiøs med dine mål, men hvis du ikke samtidig er realistisk, så mister du hurtigt motivationen. Start småt, og arbejd dig så op til større og større mål.

Når jeg taler med mennesker, der gerne vil til at motionere mere, så anbefaler jeg dem at starte småt. Jeg råder dem til ikke at købe et fitness-medlemskab eller et par dyre løbesko. Det er langt bedre at introducere motion til din hverdag, som du ikke engang behøver at tænke på. Lav en smule om på dine rutiner, så der kommer en smule motion ind, flere steder i løbet af din dag.

Hvis du eksempelvis bor på 5. sal, så gør det til en rutine, at tage trapperne i stedet for elevatoren. Det er en simpel ændring, og den er let at huske. Men at gå op og ned af dine trapper hver dag, er en sund vane, der er nem at få sig. På samme måde kan du erstatte din daglige bus- eller togtur med en tur på en herrecykel. Find de små steder i hverdagen, hvor du kan være sund, uden at skulle dedikere tid til det.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (No Ratings Yet)
Loading...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *